Gratis webshop – ett bra sätt att komma igång med e-handel

Nätbaserad handel (e-handel) har vuxit dramatiskt under det senaste årtiondet, och tillväxten fortsätter bara öka. Den första vågen var främst nya företag som uteslutande arbetade mot nätet, och först senare, omkring 2010-2015, så kom en andra våg när alla de stora företagen hakade på. Att ha en närvaro på nätet i form av en hemsida var ganska etablerat som en nödvändighet för i princip alla företag, från stora koncerner till små soloföretagare, redan för tio år sedan.

Därför är en webshop ett måste för ditt företag

Till en början så handlade det mycket om marknadsföring och att nå ut till nya kundgrupper, vilket många företagare förvisso uppskattade men kanske inte prioriterade, särskilt inte små företag som redan har fullt upp med sin befintliga kundkrets. Men i takt med att allt fler företag, och därmed även konkurrenter, utökade sin närvaro på nätet förändrades också förväntningarna hos kunderna i stort. Att ha en hemsida handlade snart mindre om att marknadsföra sig (även om det fortsatt är en viktig aspekt) och mer om att det måste finnas en hemsida, för annars sticker man ut på ett negativt sätt. Kunderna började allt mer söka på företagen innan de valde, och då kan man inte vara osynlig.

På samma vis börjar nu ehandel bli en sak som kunder helt enkelt förväntar sig. Till en början var det okej, sett från kundens perspektiv, att de som sålde saker på nätet var främst små och billigare saker som kunde skickas med post direkt hem i brevlådan, exempelvis hörlurar. Den perioden är sedan länge förbi och ett bra exempel på det är IKEA, där man nu kan klicka hem en soffa för 30 000 kr lika enkelt som du kan klicka hem ett par hörlurar för 300 kr på en annan webshop. 

Enligt industrikällan Business Insider ökar IKEA sin e-handel med 43% per år, i nuläget och samma e-handel som stod för 0% av IKEAs omsättning för ett årtionde sedan står nu för 7%. Det kanske inte låter som en hög siffra, men 7% för IKEA motsvarar tiotals miljarder kronor i omsättning. Om IKEAs kunder förväntar sig att kunna handla på nätet så kan du räkna med att även dina kunder gör det. 

Sammanfattningsvis: om dina produkter kan säljas i en webshop, så måste du sälja dom i en webshop. Det handlar inte bara om att du kan sälja mer genom den kanalen, utan om att du inom kort kommer sälja mindre utan den kanalen, när kundbeteendet ändras.

Så gör du för att komma igång

Är du övertygad om att du behöver en webshop? Bra, det är vi också. Då fortsätter vi, och här är de steg du tar för att komma igång.

1: Förbered dig och företaget. Det första steget du bör ta är att sätta dig in i grunderna i e-handel. Det räcker inte att slänga upp en köpfunktion på din hemsida; du behöver också efterleva de krav som ställs i lagstiftning, kunna bokföra på rätt sätt, och ha alla avtal på plats från betalningsleverantörer till distribution.

2: Välj plattform. När du har gjort allt det ovanstående, och är i övrigt beredd att komma igång med e-handel, så är det dags att välja plattform. Olika plattformar ger er webshop olika fördelar och nackdelar, och ingen är förstås perfekt. Vilken som passar dig beror på vad du prioriterar. Den mest populära plattformen som kan ge dig en gratis webshop är WooCommerce. 

Stora delar av e-handeln i Sverige och resten av världen drivs faktiskt på just WooCommerce, och du har nästan garanterat själv handlat på en webshop som kör WooCommerce utan att du ens vet om det. Populariteten är delvis på grund av att plattformen som sådan är gratis, men också till stor del för att WooCommerce ger ägaren extrem frihet att anpassa och vidareutveckla.

Nackdelen är att WooCommerce har en hög inlärningskurva, och kräver en hel del teknisk förkunskap, eller att du har intresse att avsätta några dussin timmar för att komma igång. Och detta är faktiskt genomgående för alla gratislösningar för e-handel. Om du skulle kunna tjänat pengar på den tid du kommer lägga ner på att lära dig WooCommerce så kan det vara bättre att betala några hundralappar för att komma igång snabbt på en betald men billig plattform istället. Det mest populära betalda alternativet är Shopify, där du kan starta din webshop på några timmar för under en tusenlapp i totala kostnader.

I båda fallen finns det en uppsjö av så kallade teman, vilket är en färdig design och layout för din webshop som laddas in kostnadsfritt med några klick. Välj en som du gillar och anpassa den efter dina önskemål. Såvida du inte har en stor verksamhet sedan tidigare, vilket troligen medför att dina kunder förväntar sig en viss grafisk profil, så bör du i detta skede inte lägga massor av tid och pengar på att få allting ”perfekt”, det kommer finnas mycket tid till det i framtiden. En webshop är likt en traditionell butik aldrig klar, så att du avvaktar med att göra den unik är mindre viktigt än att den är snygg och lättanvänd till en början.

3: Betalningslösning. Använder du en betald plattform finns det nästan garanterat en inbyggd funktion för att ta betalt, men annars är detta inte vanligt. Du bör därför identifiera den lösning och partner som du tror passar bäst för dina kunder. Det räcker med ett betalningsalternativ när du startar, men på sikt bör du ha ännu fler för att vara konkurrenskraftig. Vill dina kunder betala med kort, på faktura, eller över PayPal? Det finns inget självklart svar utan beror på hur din kundgrupp ser ut, såsom ålder, inkomst och hur stort förtroende de har för dig.

4: Produkter och prissättning. Nu har du valt en plattform, du har ett (eller flera) betalningsalternativ. Då är det dags att ladda upp dina produkter. Se till att du har unika och utförliga produktbeskrivningar, och att du har högupplösta bilder så att dina presumtiva kunder får all information de behöver för att ta beslut om köp. Unika texter är viktigt för att du ska synas i Google, bland annat, så använd aldrig färdiga produkttexter från dina leverantörer. Risken är hög att din nystartade verksamhet kan ses som en tveksam aktör om du använder samma texter som dina etablerade konkurrenter, vilket kan trycka dig längre ner i Google och skada ditt anseende hos kunder som jämför dig med dina konkurrenter.

Prissättning är en hel vetenskap och något du på sikt bör fundera igenom rejält, kanske till och med testa olika prisnivåer för att se vad som fungerar bäst. Till en början är det dock starkt rekommenderat att du sätter samma pris i webshoppen som du har i din övriga verksamhet (förutsatt att du har en verksamhet sedan tidigare). Om du startar från grunden bör du ligga i linje med dina konkurrenter – men undvik att lägga dig lägre i prisnivå. Det är frestande och ett lätt sätt att få in kunder, men det är också ett långsiktigt ohållbart sätt att driva din verksamhet på. Du kommer troligtvis aldrig ha lägre inköpspriser än dina större konkurrenter, så om du baserar din marknadsföring på att vara det billigaste alternativet kan du mycket väl bli utslagen på nolltid om dina konkurrenter matchar ditt pris.

5: Distribution. När du har dina bästsäljare uppladdade och väntar på din första order är det dags att lista ut hur du ska leverera produkterna till din kund. Samtliga plattformar, inklusive de som är gratis, har inbyggt stöd för flera olika leveranssätt, och vilket du ska använda beror dels på produkterna och dels på kunderna. Kan du köra ut produkterna så kan det vara ett bra alternativ till en början, förutsatt att du har tid. Är produkterna små nog att skicka med ett varubrev kan det mycket väl vara en god idé. Det viktigaste är att du tänker igenom och analyserar hur du på bästa sätt kan få produkterna till kunden, snabbt och smidigt, och gärna så billigt som möjligt.

Nu bör du ha en plattform, en enklare design, distribution, betalningslösning och produkter uppladdade och är redo att börja sälja. Lycka till – det är nu resan börjar på riktigt!